Matkailuala on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosien aikana, erityisesti pandemian vaikutuksesta. Hinnoittelun osalta nämä muutokset ovat olleet erityisen havaittavia. Lentolippujen, hotellien ja muiden matkailupalveluiden hinnat ovat muuttuneet merkittävästi, ja nämä muutokset vaikuttavat syvästi matkailijoiden päätöksentekoon.

Onko entisiin lentojen hintoihin enää paluuta

Ennen pandemiaa lentolippujen hinnat olivat usein erittäin edullisia, mikä rohkaisi monia ihmisiä matkustamaan enemmän ja kauemmas. Pandemian aikana lentoyhtiöt joutuivat kuitenkin rajoittamaan lentojaan ja kärsivät merkittäviä taloudellisia tappioita.

Vaikka matkustaminen on alkanut vauhdilla elpyä, lentolippujen hinnat eivät ole palanneet entiselle tasolleen. Monet tekijät, kuten polttoainekustannusten nousu, lisääntyneet terveys- ja turvallisuustoimet sekä vähentynyt kapasiteetti, ovat vaikuttaneet hintojen nousuun. Esimerkiksi Thaimaahan lensi vielä 5 vuotta sitten yhteen suuntaan usein 300 eurolla, kun nykyisellään saa olla onnellinen löytäessään noin puolta kalliimpia lippuja.

Majoittuminen on murroksessa

Myös hotellien hintapolitiikka on muuttunut. Monet hotellit joutuivat sulkemaan ovensa tai rajoittamaan kapasiteettiaan pandemian aikana, mikä aiheutti taloudellisia menetyksiä. Elpymisen myötä hotellit ovat joutuneet tasapainottelemaan kysynnän kasvun ja tarjonnan rajoitusten välillä. Tämä on johtanut hintojen nousuun monissa suosituissa kohteissa.

Toisaalta jotkut hotellit ovat tarjonneet alennuksia houkutellakseen asiakkaita takaisin, mikä on luonut epätasaista hintakehitystä eri markkinoilla. Myös AirBnb ja muut vastaavat palvelut ovat muuttaneet alaa mahdollisesti lopullisesti ja matkustajilla on nykyisin enemmän valinnanvaraa majoittumisen suhteen.

Palveluiden hinnoittelu seurannut myös inflaatiota

Osittain kasvaneet hinnat johtuvat myös inflaatiosta, joka on nostanut tuotteiden ja palveluiden hintoja kautta linjan. Matkailupalveluiden, kuten retkien ja aktiviteettien, hinnat ovat muuttuneet, ja Suomessakin on jo kuultu narinaa siitä, miten monet matkakohteet ovat enää mahdollisia vain rikkaille. Monet palveluntarjoajat ovat joutuneet kasvattamaan hintojaan kattamaan lisääntyneet käyttökustannukset ja turvallisuustoimenpiteet.

Nämä hintamuutokset vaikuttavat matkailijoiden päätöksiin monin tavoin. Jotkut matkailijat saattavat etsiä edullisempia vaihtoehtoja tai lyhyempiä matkoja pysyäkseen budjetissaan. Toiset saattavat arvostaa enemmän turvallisuutta ja laatua, ja ovat valmiita maksamaan enemmän näistä eduista. Monet ovat alkaneet tehdä kaukomaiden ja ulkomaan matkojen sijaan lyhyitä irtiottoja lähiseuduille tai jopa omaan kaupunkiin säästääkseen kuluissa.

Matkustajatkin muuttuvat: esimerkiksi tupakointi vaihtunut nikotiinipusseihin

Samaan aikaan kun matkailuala on muuttunut, muutosta on tapahtunut myös matkustajissa. Tämän ovat todistaneet lähes kaikki matkailualalla toimivat yrittäjät ja yritykset. Esimerkiksi alkoholin kulutus on vähentynyt merkittävästi nuoremmissa polvissa verrattuna aiempiin sukupolviin.

Samoin myös tupakointi on vähentynyt, mutta rinnalle on tullut uusia tuotteita kuten nikotiinipussit ja vapet, eli sähkötupakat. Esimerkiksi tupakointipaikkoja on lomakohteissa entistä vähemmän tarjolla, mutta samaan aikaan yhä useammalla matkustajalla voi olla nikotiinipussi huulessa.

Matkailualan yrittäjät joutuvatkin olemaan hereillä myös matkustajissa tapahtuvissa muutoksissa. Palveluntarjoajat joutuvat kehittämään uusia palveluita täysin uusille sukupolville, jotka ovat entisiä sukupolvia individualistisempia ja monessa mielessä myös vaativampia.

Vastaa